Bel direct: 0235714565 

15 jaar DSG

doorbraak van de automaat in Europa

 
  • 2003: introductie van de DSG in de sportieve Golf R32
  • Revolutie: ‘de automaat’ verovert de compacte klasse in Europa
  • Sinds 2003 al meer dan 26 miljoen modellen met DSG verkocht

Precies 15 jaar geleden presenteerde Volkswagen de eerste automatische transmissie met dubbele koppeling. Deze DSG (dual shift gear) was soepeler en efficiënter dan welke automaat ook. Dat betekende een doorbraak, vooral in de compacte klasse. Vóór de DSG was een automaat hier een zeldzaamheid. Sinds 2003 kozen al meer dan 26 miljoen rijders voor de sportiviteit en efficiency van de DSG.

De VS en Europa waren ooit gescheiden ‘transmissie-werelden’. De automaat is altijd de favoriete transmissie geweest in de VS. Rond de millenniumwisseling koos 88 procent van alle Amerikaanse autokopers voor een automaat. In West-Europa, waar compacte auto’s populair zijn, had in 2000 slechts 14 procent van alle auto’s een automatische transmissie. Dat kwam door de hoge meerprijs, maar ook doordat een handgeschakelde versnellingsbak doorgaans zuiniger en sportiever was. En dus had bijvoorbeeld 90 procent van alle Golfs destijds een ‘handbak’.

Doorbraak met de Golf R32

In 2003 werd de sportieve Golf R32 (177 kW/241 pk) optioneel leverbaar met een zestraps DSG-transmissie. Deze versnellingsbak schakelde razendsnel en daarbij bleek hij ook nog eens 20 procent zuiniger dan een traditionele automaat met koppelomvormer. Hoe belangrijk deze innovatie was, komt tot uiting in de cijfers: in 2018 was circa 40 procent van alle Golfs (26 procent in Nederland) en 30 procent van alle Polo’s (Nederland: 25 procent) uitgevoerd met een DSG. Bij de Golf Sportsvan, T-Roc en Tiguan is dat zelfs de helft. Van de Passat Limousine en Variant heeft 65 procent tegenwoordig een DSG (Nederland zelfs 95 procent). De Arteon (80 procent in Europa, 90 procent in Nederland) en Tiguan Allspace (90 procent) zijn de DSG-koplopers van Volkswagen.

Ook voor alternatieve aandrijfvormen

Dankzij de dubbele koppeling schakelt een DSG-transmissie vrijwel zonder onderbreking van de aandrijfkracht. En dat in honderdsten van een seconde. Bij rustig rijden schakelt een DSG snel op om brandstof te besparen. Daarom sluit een DSG perfect aan bij hybridesystemen, zelfs die van morgen. Momenteel zijn er, afhankelijk van het model, de motor en de aandrijfvorm diverse DSG-transmissies. Om te beginnen zijn er zes- en zeventrapsuitvoeringen voor motoren met een maximaal koppel van 250, 400, 420 en 550 Nm. Ook is er een zestraps hybrid DSG-module met geïntegreerde elektromotor voor plug-in hybrides als de Golf en Passat GTE. De DSG-transmissie is continu in ontwikkeling. Zo is er nu ook een versie die de motor ‘loskoppelt’ van de aandrijflijn en daarmee energiebesparend ‘coasten’ mogelijk maakt.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

McDonald’s onthult exclusieve Volkswagen e-Golf McDrive Edition

 

 
  • ’s Werelds eerste en enige elektrische auto voor de ultieme McDrive ervaring

McDonald’s onthult vandaag ’s werelds eerste én enige elektrische auto speciaal ontworpen voor de McDrive. De e-Golf McDrive Edition is uitgerust met bijzondere features voor de ultieme McDrive experience, zoals een innovatief Ambience Control System, een Electric Heating Compartment, Cupholder Cooling System en speciale, klikbare eettafeltjes waar je McDonald’s favorieten precies op maat in passen. De one-of-a-kind Volkswagen e-Golf McDrive Edition wordt geveild op het Ronald McDonald Kinderfonds Gala en de opbrengst van deze unieke concept car zal ten goede komen aan het Ronald McDonald Kinderfonds.

Samen met Volkswagen heeft McDonald’s nagedacht hoe de ideale auto uitgerust zou zijn en eruit zou zien om optimaal te kunnen genieten van de McDrive. Het resultaat: de Volkswagen e-Golf McDrive Edition.

Met het innovatieve Ambience Control System kun je de ideale mood creëren door het uitgebreide aanbod van muziek en sfeerverlichting. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor sfeergeluiden van het McDonald’s restaurant of juist rustige natuurgeluiden ervaren. Het Electric Heating Compartment houdt je McDonald’s favorieten heerlijk warm en het Cupholder Cooling System je drankjes perfect koud. Daarnaast zorgen de speciale, klikbare McDrive eettafeltjes voor optimaal eetcomfort, waar een burger, Franse Frietjes en fritessaus precies op maat in passen. Het interieur is gebaseerd op McDonald’s Wood&Stone concept, een van de gevoerde interieurconcepten dat in vele restaurants terugkomt. Het exterieur is in het iconische McDonald’s groen-geel.

McDonald’s en Volkswagen hebben deze unieke, special edition auto aangeboden aan het Ronald McDonald Kinderfonds, om als topkavel te veilen op het Ronald McDonald Kinderfonds Gala. Daar zal de auto worden geveild aan de hoogste bieder en de opbrengst zal ten goede komen aan het Ronald McDonald Kinderfonds.

Lees hier het volledige persbericht van McDonald’s.

 
 
Bekijk Volkswagen e-Golf McDrive Edition - features
Volkswagen e-Golf McDrive Edition - features
Bekijk Volkswagen e-Golf McDrive Edition
Volkswagen e-Golf McDrive Edition

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

VW bouwt drie fabrieken om voor elektrische auto’s

Volkswagen bouwt drie fabrieken om voor elektrische auto’s

 
  • Volkswagen werkt aan grootste productienetwerk voor elektrische auto’s in Europa
 

Volkswagen zet grote stappen op weg naar emissievrij rijden. Na Zwickau gaat Volkswagen ook in de fabrieken in Emden en Hannover volledig elektrische Volkswagens produceren.

Volkswagen transformeert in volle vaart zijn fabrieken om de grootschalige productie van elektrische auto’s mogelijk te maken. De fabrieken in Emden en Hannover worden ook versneld klaargestoomd als EV-productiefaciliteiten. Samen met de fabriek in Zwickau ontstaat zo het grootste productienetwerk voor elektrisch aangedreven auto’s in Europa.

2020

In 2020 start Volkswagen in Zwickau met de productie van het eerste lid van de geheel nieuwe generatie elektrische personenauto’s, de ID.. De fabrieken in Emden en Hannover beginnen vanaf 2022 met de productie van elektrische personenauto’s. In de Volkswagen-bedrijfswagenfabriek in Hannover, waar naar verwachting vanaf 2022 de elektrische ID.Buzz-modellen in productie gaan, worden ze gebouwd naast bedrijfswagenmodellen met conventionele aandrijving.

Verschuivingen

De productie van modellen die momenteel in Emden en Hannover worden geproduceerd, wordt stap voor stap overgeheveld naar andere Volkswagen-fabrieken. Details daarover worden binnenkort bekend gemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Volkswagen Zwickau eerste getransformeerde autofabriek ter wereld

 

 
  • Volkswagen rolt wereldwijd productienetwerk elektrische auto’s uit
  • Zwickau eerste Volkswagen fabriek die volledig wordt omgebouwd voor productie elektrische auto’s
  • CO2-neutrale jaarproductie van 330.000 stuks
  • Eind 2019 loopt de eerste ID. van de band
 

Volkswagen gaat vanaf 2025 één miljoen elektrisch aangedreven voertuigen per jaar bouwen. Op dit moment ontstaat in Zwickau de grootste EV-fabriek van Volkswagen. Nu worden hier nog Golfs gebouwd, maar eind 2019 - over ruim een jaar - start daar de productie van de ID. Dat betekent dat Volkswagen een complete fabriek ombouwt van interne verbrandingsmotoren naar e-mobiliteit. Vanaf 2021 rollen er zes elektrisch aangedreven modellen voor drie merken van de Volkswagen Groep van de lijn, met een beoogde productie van 330.000 e-auto’s per jaar.

Volkswagen gaat elektrische mobiliteit bereikbaar maken voor een miljoenenpubliek. Efficiënte productiefaciliteiten zijn daarbij cruciaal. De fabriek in Zwickau geldt als pionier. Het doel is een CO2-neutrale productie- en transportketen. Deze fabriek maakt sinds 2017 al gebruik van groene energie en onvermijdbare CO2-emissies worden gecompenseerd. Voor de productie van batterijen wordt groene energie uit hernieuwbare bronnen gebruikt.

 

Maximale productiecapaciteit

De transformatie tot EV-fabriek van de productiefaciliteit in Zwickau is afgelopen zomer gestart. De eerste productielijnen worden aangepast zodat de ID. er vanaf eind 2019 kan worden gebouwd. Aansluitend worden de volgende lijnen aangepast en kan in 2021 de maximale productiecapaciteit van 1.500 EV’s per dag worden bereikt.

Digitaal en efficiënt

‘Zwickau’ wordt een digitale, flexibele en extreem efficiënte modelfabriek. Highlights zijn Smart Industry 4.0 robots en autonome transportsystemen. De automatiseringsgraad van de assemblage groeit met een factor 3. Door efficiënte fabrieken als deze kan Volkswagen per 2025 ruim één miljoen EV’s per jaar bouwen en verkopen.

 

Wereldwijde productie

Naast Zwickau worden ook de bestaande Volkswagen-fabrieken in Emden en Hannover EV-productiefaciliteiten voor respectievelijk personen- en bedrijfswagens. Op dit moment worden tevens twee EV-fabrieken in China opgezet en in de VS staat een EV-fabriek op de planning. In deze fabrieken worden modellen gebouwd die gebruik maken van het Volkswagen MEB-platform (modular electric toolkit).

 

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Volkswagen brengt auto’s tot leven met innovatief lichtdesign

 

 

 
  • Volkswagen is pionier in lichttechnologie
  • Verlichting is tegenwoordig zowel functioneel als emotioneel
  • Nieuwe concept ‘extraterieur’ blaast een auto leven in
  • In de toekomst gebruiken voertuigen licht om met mensen te communiceren

Halogeen, xenon, LED, laser en OLED… In slechts twintig jaar tijd is de lichttechnologie en het lichtdesign van auto’s enorm veranderd. Daarbij hebben koplampen er een nieuwe functie bij gekregen. Ze moeten niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan de (letterlijke) uitstraling van een auto. Lichtdesign geeft een voertuig een gezicht, met een eigen uitdrukking en een individuele persoonlijkheid. Die ontwikkeling heeft grote invloed op het werk van Volkswagen-ontwerpers.

In de tijd van de Volkswagen Kever en de eerste generatie Golf konden koplampen eigenlijk alleen maar rond zijn. In de afgelopen decennia is de koplampvorm echter een groot onderdeel geworden van het algehele ontwerp van een voertuig. Het lichtdesign bepaalt de uitstraling van een auto en wordt steeds belangrijker. “Koplampen trekken onze aandacht”, benadrukt Klaus Bischoff, Executive Director van Volkswagen Design. “Meer dan ieder ander designelement bepalen zij onze perceptie van een voertuig. Instinctief willen we een auto in de ogen kijken, in de koplampen. Ze geven een auto iets menselijks.”

Interactie dankzij verlichting

In de nabije toekomst wordt dat aspect nog veel belangrijker. Verlichting staat dan niet alleen garant voor meer veiligheid, maar ook voor een betere communicatie en interactie met andere weggebruikers. Het exterieur en interieur en van een auto krijgen dan gezelschap van een nieuw concept: het extraterieur. Het gaat dan bijvoorbeeld over koplampen die met de omgeving kunnen ‘praten’, zoals bij de ID. VIZZION, die knipoogt naar zijn eigenaar als die op de auto afloopt.

Oogcontact in het verkeer

Verder is licht in het drukke verkeer heel goed te gebruiken als communicatiemiddel. Zo kunnen koplampen ‘oogcontact’ houden met andere weggebruikers en bijvoorbeeld aangeven of een auto in zijn autonome modus rijdt, of hij een voetganger heeft gezien, of hij wil optrekken en of hij nog aan het opladen is.

Volkswagen loopt voorop in de ontwikkeling van lichttechnologie, onder meer met de optionele IQ.Light Matrix-LED koplampen van de Touareg. Die zijn uitgerust met een speciale slecht weer-functie die schittering op natte wegoppervlakken vermindert door vlak voor de auto de lichtintensiteit van de koplampen te verminderen.

Proactieve verlichting

Dat soort intelligente verlichting wordt steeds populairder. Zo is de Volkswagen Arteon optioneel uitgerust met het Active Lighting System. Dat gebruikt LED-lampjes om proactief en onafhankelijk van stuurbewegingen alvast een bocht in te schijnen. Het baseert zich op beelden van de frontcamera en informatie uit het navigatiesysteem. De bestuurder heeft daardoor tot wel twee seconden eerder zicht op wat er zich in een bocht bevindt. Soms kunnen die twee seconden cruciaal zijn.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Zandvoort, 17 oktober 2018