Bel direct: 0235714565 

Volkswagen brengt auto’s tot leven met innovatief lichtdesign

 

 

 
  • Volkswagen is pionier in lichttechnologie
  • Verlichting is tegenwoordig zowel functioneel als emotioneel
  • Nieuwe concept ‘extraterieur’ blaast een auto leven in
  • In de toekomst gebruiken voertuigen licht om met mensen te communiceren

Halogeen, xenon, LED, laser en OLED… In slechts twintig jaar tijd is de lichttechnologie en het lichtdesign van auto’s enorm veranderd. Daarbij hebben koplampen er een nieuwe functie bij gekregen. Ze moeten niet alleen functioneel zijn, maar ook bijdragen aan de (letterlijke) uitstraling van een auto. Lichtdesign geeft een voertuig een gezicht, met een eigen uitdrukking en een individuele persoonlijkheid. Die ontwikkeling heeft grote invloed op het werk van Volkswagen-ontwerpers.

In de tijd van de Volkswagen Kever en de eerste generatie Golf konden koplampen eigenlijk alleen maar rond zijn. In de afgelopen decennia is de koplampvorm echter een groot onderdeel geworden van het algehele ontwerp van een voertuig. Het lichtdesign bepaalt de uitstraling van een auto en wordt steeds belangrijker. “Koplampen trekken onze aandacht”, benadrukt Klaus Bischoff, Executive Director van Volkswagen Design. “Meer dan ieder ander designelement bepalen zij onze perceptie van een voertuig. Instinctief willen we een auto in de ogen kijken, in de koplampen. Ze geven een auto iets menselijks.”

Interactie dankzij verlichting

In de nabije toekomst wordt dat aspect nog veel belangrijker. Verlichting staat dan niet alleen garant voor meer veiligheid, maar ook voor een betere communicatie en interactie met andere weggebruikers. Het exterieur en interieur en van een auto krijgen dan gezelschap van een nieuw concept: het extraterieur. Het gaat dan bijvoorbeeld over koplampen die met de omgeving kunnen ‘praten’, zoals bij de ID. VIZZION, die knipoogt naar zijn eigenaar als die op de auto afloopt.

Oogcontact in het verkeer

Verder is licht in het drukke verkeer heel goed te gebruiken als communicatiemiddel. Zo kunnen koplampen ‘oogcontact’ houden met andere weggebruikers en bijvoorbeeld aangeven of een auto in zijn autonome modus rijdt, of hij een voetganger heeft gezien, of hij wil optrekken en of hij nog aan het opladen is.

Volkswagen loopt voorop in de ontwikkeling van lichttechnologie, onder meer met de optionele IQ.Light Matrix-LED koplampen van de Touareg. Die zijn uitgerust met een speciale slecht weer-functie die schittering op natte wegoppervlakken vermindert door vlak voor de auto de lichtintensiteit van de koplampen te verminderen.

Proactieve verlichting

Dat soort intelligente verlichting wordt steeds populairder. Zo is de Volkswagen Arteon optioneel uitgerust met het Active Lighting System. Dat gebruikt LED-lampjes om proactief en onafhankelijk van stuurbewegingen alvast een bocht in te schijnen. Het baseert zich op beelden van de frontcamera en informatie uit het navigatiesysteem. De bestuurder heeft daardoor tot wel twee seconden eerder zicht op wat er zich in een bocht bevindt. Soms kunnen die twee seconden cruciaal zijn.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Zandvoort, 17 oktober 2018

 

Volkswagen T-Cross standaard met ‘Pedestrian Monitoring’

 

 
  • Nieuwe compacte SUV van Volkswagen direct een van de veiligste in zijn klasse
  • City Emergency Braking en Pedestrian Monitoring standaard op elke T-Cross

De nieuwe Volkswagen T-Cross is de eerste compacte SUV die standaard City Emergency Braking System met Pedestrian Monitoring krijgt. Mede dankzij deze en tal van andere geavanceerde rijassistenten wordt de T-Cross, die volgende week zijn wereldpremière beleeft, één van de veiligste auto’s in deze klasse.

De Volkswagen T-Cross - die in het voorjaar van 2019 op de markt komt - voltooit het SUV-aanbod van Volkswagen aan de onderkant van het programma, dus onder de T-Roc. De compacte SUV presteert uitstekend in botsproeven en heeft een groot aantal elektronische rijassistenten aan boord.

De T-Cross is standaard uitgerust met Lane Assist, Front Assist, City Emergency Braking System én Pedestrian Monitoring. Daarbovenop wordt deze compacte SUV leverbaar met een Blind Spot Sensor (waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek), Adaptive Cruise Control (gebruikt radar om automatisch te remmen en accelereren) en de proactieve inzittendenbescherming (sluit de ramen en het panoramadak, spant de gordels aan en verhoogt de remdruk bij een dreigende aanrijding).

De onthulling van de Volkswagen T-Cross is op 25 oktober live te volgen op de Volkswagen Newsroom. Geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven van al het nieuws rond deze compacte SUV, kunnen zich inschrijven ophttps://www.volkswagen.nl/t-cross.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Volkswagen en Microsoft werken samen aan automotive cloudplatform

 

 
  • Volkswagen kiest Microsoft Azure als basis voor digitale cloudservices
  • Volkswagen transformeert van autofabrikant naar mobiliteitprovider

Volkswagen en Microsoft werken samen aan de Volkswagen Automotive Cloud. Die gaat worden gebruikt voor alle toekomstige digitale diensten van Volkswagen en wordt één van de grootste clouds in de auto-industrie. Met Microsoft als strategische partner neemt Volkswagen AG een belangrijke stap in zijn transformatie van autofabrikant naar mobiliteitprovider, met een vloot ‘connected’ voertuigen en het digitale ecosysteem Volkswagen We.

Vanaf 2020 rollen er meer dan 5 miljoen Volkswagens per jaar van de band die volledig zijn verbonden met de cloud en deel uitmaken van het internet der dingen. De nieuwe samenwerking combineert de wereldwijde cloudexpertise van Microsoft met de ervaring van Volkswagen als één van de grootste autofabrikanten. Samen gaan de bedrijven werken aan de technologische basis voor een omvangrijk cloudplatform voor de auto-industrie.

In de toekomst gaan alle in-car services van Volkswagen – en ook die van de andere merken binnen de Volkswagen Group (onder de noemer One Digital Platform) – gebruikmaken van Microsoft’s Azure-platform en Azure IoT Edge. De Volkswagen Automotive Cloud zorgt voor een optimale verbinding tussen voertuigen, de cloud en klantgerichte services zoals het digitale Volkswagen We-ecosysteem.

Onderdeel van de samenwerking is de bouw van een nieuw ontwikkelingscentrum van Volkswagen nabij het hoofdkwartier van Microsoft in de Amerikaanse staat Washington. Microsoft gaat ondersteuning bieden bij het opzetten van de locatie en Volkswagen onder meer helpen met human resource management en consulting. Naar verwachting werken er in de nabije toekomst zo’n 300 technici in het kantoor.

 
 

Volkswagen I.D. R Pikes Peak: boordevol vooruitstrevende aerodynamica

 
  • I.D. R Pikes Peak genereert meer downforce dan zijn eigen gewicht
  • Bij racen op grote hoogte leidt ijle lucht tot minder downforce
  • Open reglement biedt volop mogelijkheden voor optimale aerodynamica

De I.D. R Pikes Peak, de elektrische racewagen van Volkswagen die op 24 juni aan de start komt bij de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado Springs, is ontwikkeld voor extreme omstandigheden. De start van de fameuze heuvelklim vindt plaats op een hoogte van bijna 2.900 meter en de finish bevindt zich op 4.300 meter boven zeeniveau. Dat betekent: lage luchtdruk. Het open reglement van de heuvelklim bood de technici van Volkswagen echter volop ruimte bij de ontwikkeling van chassis en achtervleugel.

De heuvelklim van Pikes Peak is 19,99 km lang. De I.D. R Pikes Peak haalt hier een relatief lage topsnelheid van circa 240 km/u. De uitdaging zit hem vooral in hoge bochtsnelheden. De auto is dan ook ontwikkeld om maximale downforce te genereren, zonder daarbij te veel luchtweerstand te veroorzaken. Het opvallendste element is de achtervleugel. De lucht op Pikes Peak is 35 procent ijler dan op zeeniveau. Dat resulteert ook in 35 procent minder downforce. Dit verklaart de enorme afmetingen van de vleugel. Bijzonder detail: vooral dankzij deze vleugel genereert de I.D. R Pikes Peak meer neerwaartse druk dan zijn eigen gewicht.

Aerodynamica uit de printer

Veel nieuwe componenten, zo’n tweeduizend in totaal, zijn vervaardigd met een 3D printer. Dit heeft veel tijdsbesparing opgeleverd. In aerodynamisch opzicht heeft de I.D. R Pikes Peak bovendien extra voordelen: de twee elektromotoren (totaal vermogen 500 kW/680 pk) hoeven niet zo intensief gekoeld te worden en in tegenstelling tot een verbrandingsmotoren hebben ze geen lucht nodig. Stroomlijnverstorende onderdelen als luchtinlaten zijn dus niet nodig.

Testen: windtunnel en computersimulaties

Om de aerodynamische efficiency te testen, heeft Volkswagen gebruikgemaakt van windtunneltests met 1:2 schaalmodellen én van computersimulaties, vooral omdat ijle lucht niet is na te bootsen is in een windtunnel. Eind mei staat de eerste test op de echte Pikes Peak-route op het programma. Het uiteindelijke doel is om op 24 juni tijdens de officiële race het bestaande record voor elektrisch aangedreven prototypes te verbreken. Nu staat dat nog op 8.57,118 minuten. De I.D. R Pikes Peak wordt op 24 juni bestuurd door Romain Dumas.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.