Bel direct: 0235714565 

Volkswagen ID. R jaagt op elektrisch ronderecord Nürburgring

 

 
  • Elektrische racewagen van Volkswagen doet deze zomer aanval op het record
  • Na record op Pikes Peak vooral aerodynamische aanpassingen nodig
  • Romain Dumas ook bij deze recordpoging aan het stuur
 

Volkswagen gaat vol voor e-mobility. Niet alleen op de weg, maar ook op het circuit. Na een recordtijd bij de Pikes Peak Hill Climb heeft de ID. R, Volkswagens eerste 100% elektrische sportwagen, zich een nieuwe uitdaging gesteld: het ronderecord verbreken voor elektrische auto’s op de Nürburgring, het zwaarste circuit ter wereld. De recordpoging vindt komende zomer plaats.

De ID. R is de sportieve ambassadeur van de volledig elektrische ID. Family, die Volkswagen vanaf 2020 op de markt brengt. Momenteel wordt de ID. R verder ontwikkeld voor de volgende uitdaging: een nieuw record voor elektrische auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring. De 1.100 kg lichte raceauto met twee elektrische motoren en een systeemvermogen van 500 kW/680 pk wordt vooral in aerodynamisch opzicht aangepast, omdat de omstandigheden op de Nürburgring compleet anders zijn dan die in Pikes Peak.

Zo startte de bergrace op een hoogte van 2.862 m en lag de finish op 4.302 m boven zeeniveau. Op het 20,832 km lange circuit in de Eiffel varieert de hoogte van 320 tot 617 m boven zeeniveau. Ook heeft de baan vele lange rechte stukken.

Romain Dumas aan het stuur

Bij de recordpoging wordt de ID. R bestuurd door Romain Dumas. Afgelopen juni won Dumas met de ID. R Pikes Peak de fameuze Amerikaanse bergrace. Daarbij was hij bovendien de eerste in de 100-jarige geschiedenis van Pikes Peak, die een tijd onder de 8 minuten neerzette (7:57.148 min). De Fransman heeft ook vier Le Mans-overwinningen op zijn naam staan.

Dumas: “Ik krijg nu al kippenvel bij het idee om met de ID. R op de Nürburgring te rijden. Ik ken het circuit goed, maar met de extreme acceleraties en de enorme bochtsnelheiden van de ID. R wordt het een compleet nieuwe uitdaging. Het wordt ook zeker niet eenvoudig om het huidige elektrische record uit 2017 te breken.” Dit staat op naam van de Brit Peter Dumbreck, die met een NIO EP9 een rondetijd van 6:45.90 min realiseerde, gemiddeld bijna 185 km/h.

De groene hel

De Nürburgring Nordschleife is 20,832 km lang, telt 75 bochten, is relatief smal en kent vele hoogteverschillen. De legendarische baan werd in 1972 in gebruik genomen en is bij autofabrikanten nog steeds populair als testcircuit. Voormalige Formule 1-wereldkampioen Jackie Stewart noemde het circuit ooit ‘de Groene Hel’. De Nürburgring Nordschleife is onder meer het decor voor de fameuze 24-uursrace en het FIA WTCR toerwagenkampioenschap.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Nu in Nederland: Volkswagen up! met R-Line Sportpakket

 

 
  • Sportieve R-Line looks nu ook voor compacte up!
  • Eerste exemplaren in Nederland gearriveerd

De Volkswagen up! met een vleugje GTI is nu leverbaar in Nederland. Het R-Line Sportpakket is er voor de move up! en high up! en geeft de compacte Volkswagen extra sportieve looks.

De Volkswagen up! met R-Line Sportpakket is direct te herkennen aan zijn 16 inch lichtmetalen velgen in Triangle Black-design. Ook de R-Line-voorbumper, R-Line-logo’s op de zijpanelen, de donkergetinte ramen achter, de zwarte spiegelkappen en het zwarte dak springen direct in het oog en maken deze sportieve up! helemaal af. Het R-Line Sportpakket is verkrijgbaar in combinatie met de lakkleuren Teal Blue, Honey Yellow, Dark Silver en Pure White.

17 inch lichtmetaal

Het R-Line Sportpakket is leverbaar voor de move up! en high up! en heeft een vanafprijs € 692. De high up! met R-Line Sportpakket is er tegen een meerprijs van € 332 ook met grote en fraaie 17 inch lichtmetalen Polygon-velgen. Wie voor deze velgen kiest, krijgt er voor de finishing touch ook een in zwart uitgevoerde dakhemel bij.

De Volkswagen up! met R-Line Sportpakket is er vanaf € 14.916*.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.

Van Formule E tot BlueMotion: een evolutie in brandstofbesparing

 

 

Start/stop, aerodynamische aanpassingen, een hogere compressieverhouding, langere overbrengingen van de versnellingsbak… Met deze ingrediënten boekten Volkswagen’s Formule E-modellen in de jaren tachtig al indrukwekkende brandstofbesparingen. Vandaag-de-dag vormen ze nog steeds de basis voor de technologieën die de huidige Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion zo efficiënt maken.

Al in 1973 experimenteerde Volkswagen op de 412 met Start/stop. Na uitvoerige tests met het op de Passat B2 gebaseerde studiemodel IRVW II (Integrated Research Volkswagen) ging het systeem in 1980 in serieproductie. Start/stop leverde een aanzienlijke verbruikswinst op, zelfs bijna twee liter op 100 kilometer. De Formule E-uitvoeringen van de Polo, Derby, Golf, Jetta, Passat en Santana beschikten daarnaast over een langere overbrenging van de hoogste versnelling, die met een oranje letter E op de pookknop werd aangeduid. Daarnaast verhoogde Volkswagen de compressieverhouding van de motor voor een nog lager verbruik.

Slim besparen

De Formule E-modellen van Volkswagen hadden ook al een schakelindicator, in de vorm van een pijl in het instrumentarium die oplichtte zodra het juiste moment was aangebroken om te schakelen. Bij sommige modellen werd de discrete Formule E-aanduiding gecombineerd met aerodynamische aanpassingen van de carrosserie. Start/stop was een wereldprimeur op de Passat en Santana. Het systeem werd met een knop op de rechter stuurhendel geactiveerd. Een prettige bijkomstigheid van het Formule E-pakket was de lagere geluidsproductie, als gevolg van de langere versnellingsbakverhoudingen.

Zeilend naar een lager verbruik

Techniek die in de jaren tachtig revolutionair was, is tegenwoordig heel gebruikelijk. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion. Om het verbruik en de emissies verder te verlagen, schakelt de actieve cilindertechnologie (ACT) bij een lage belasting van de motor twee cilinders uit. Dit gebeurt tussen de 1.400 en 4.000 toeren, tot snelheden van 130 km/u.

De huidige Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion en Golf Variant 1.5 TSI ACT BlueMotion met DSG-transmissie beschikken bovendien over de ‘Freewheel Engine Off’ functie. Wanneer je geen gas geeft en de auto laat uitrollen, wordt de motor bij een snelheid van 130 km/u of lager helemaal uitgeschakeld. De winst die met deze ‘zeilfunctie’ wordt bereikt, levert de Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km* op. Als er wordt ‘gezeild’, zorgt een afzonderlijke lithium-ion batterij ervoor dat alle elektrische functies actief blijven.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.

Van beeldscherm naar buitenwereld met ‘Snelweg Sprookjes’

 

 
  • Interactieve luisterapp van Volkswagen voor kinderen in samenwerking met De Nationale Voorleesdagen en Herman en Babette van Veen

Volkswagen introduceert ‘Snelweg Sprookjes’, een interactieve luisterapp speciaal voor kinderen. Dagelijks brengen duizenden kinderen tijd door in de auto en met de app creëert Volkswagen een interactief voorleesmoment voor het hele gezin. Snelweg Sprookjes is afgestemd op objecten langs de snelweg, het tijdstip, het weer en het overige verkeer en geeft daarmee de buitenwereld een actieve rol in de luisterverhalen. Kinderen kijken namelijk tegenwoordig eerder naar een beeldscherm dan naar buiten. In 2018 is schermtijd onder kinderen zelfs sterk toegenomen.1 Door kinderen op een interactieve manier 'voor te lezen' in de auto, worden ze op zowel taalkundig als creatief gebied gestimuleerd. Snelweg Sprookjes is tot stand gekomen in samenwerking met De Nationale Voorleesdagen van Stichting Lezen en bekende kinderboekenschrijvers onder wie Herman en Babette van Veen, Daan Remmerts de Vries en Joke van Leeuwen.

De interactieve app werkt op alle snelwegen in Nederland en integreert niet alleen objecten in de directe omgeving van de snelweg, maar ook het weer, het verkeer en de tijd in de luisterverhalen. Om de sprookjes te laten inspelen op de omgeving zijn de snelwegen hiervoor speciaal, met een focus op elementen als tunnels, masten, borden en molens, in kaart gebracht. De interactieve verhalen luister je met het hele gezin via het audiosysteem van de auto.

Luisterapp stimuleert ontwikkeling kind

In Nederland rijden zo’n 1 miljoen Volkswagens rond, waarin dagelijks duizenden kinderen tijd doorbrengen op de achterbank. Veel van die tijd wordt, steeds vaker, met een scherm doorgebracht. Zo maken basisschoolleerlingen minimaal een keer per dag gebruik van de televisie (70 procent), tablet (51 procent) en smartphone (47 procent), terwijl het aantal uren dat gelezen wordt minder dan een uur per dag is.2 Door kinderen op een interactieve manier 'voor te lezen' in de auto, worden ze op zowel taalkundig als creatief gebied gestimuleerd. Uit onderzoek blijkt dat luisterboeken een positieve invloed hebben op kinderen. Het helpt hen bij het begrijpen van moeilijke woorden en zinnen. Ook wordt door regelmatig voorlezen de cognitieve, sociaal-emotionele, lichamelijke en creatieve ontwikkeling gestimuleerd.3 Door het beleven en luisteren van Snelweg Sprookjes maken kinderen contact met de buitenwereld en zijn ze tegelijkertijd bezig met taal en fantasie.

De Nationale Voorleesdagen

Snelweg Sprookjes van Volkswagen is tot stand gekomen in samenwerking met De Nationale Voorleesdagen. De Nationale Voorleesdagen vinden plaats van 23 januari tot en met 2 februari 2019 en is een project van Stichting Lezen.

'Snelweg Sprookjes van Volkswagen creëert op een innovatieve manier een extra voorleesmoment voor de hele familie. Het (voor)lezen van digitale kinderboeken heeft namelijk een positief effect op het verhaalbegrip, de taalontwikkeling en de woordenschat. Digitale kinderboeken bevatten extra vertelmiddelen die in een gedrukt boek niet mogelijk zijn, zoals filmpjes, een gesproken versie en een woordenboek. Die komen het begrip, de taalontwikkeling en de woordenschat ten goede’, aldus Gerlien van Dalen, de directeur van Stichting Lezen.

Herman en Babette van Veen

Snelweg Sprookjes biedt vier interactieve luisterverhalen, geschreven door bekende schrijvers. Een van de sprookjes, ‘De waarschuwertjes’, is geschreven in samenwerking met Herman en Babette van Veen. Daarnaast hebben Herman van Veen en Babette haar zus Anne van Veen het verhaal ingesproken. Ook kinderboekenschrijvers Daan Remmerts de Vries, bekroond met een Gouden en meerdere Zilveren Griffels voor zijn kinderboeken, en Joke van Leeuwen, bekend van de verfilmde boeken ‘Iep!’ en ‘Toen ik’ en bekroond met meerdere prijzen zoals een Gouden en Zilveren Griffels, schreven verhalen voor de app.

‘Toen Volkswagen mij vroeg om een sprookje te schrijven voor Snelweg Sprookjes was ik direct enthousiast. Lezen én voorlezen vind ik namelijk erg belangrijk voor kinderen. Ik probeerde mijn eigen kinderen vroeger ook iedere avond voor te lezen. Ik merkte dat zij hiervan genoten, het is een inspirerend rustmomentje. Het leuke van Snelweg Sprookjes is dat kinderen naast interactief bezig zijn ook weer lekker uit het raam kunnen kijken en op deze manier wat meepikken van het uitzicht of lekker wegdromen. Ik vind het een leuk initiatief van Volkswagen’, aldus Babette van Veen, kinderboekenschrijver en actrice.

Nu te downloaden

De app is vanaf vandaag, een week voor de start van de Nationale Voorleesdagen, gratis te downloaden voor zowel Android als iOS. De app is bedoeld voor kinderen vanaf 5 tot en met 11 jaar. Meer informatie over deze innovatieve en interactieve luisterapp is te vinden op www.volkswagen.nl/snelwegsprookjes.

 
 

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

1) Bron: www.mediawijzer.net/wp-content/uploads/sites/6/2018/04/Onderzoek-IeneMieneMedia-2018.pdf
2) Bron: www.lezen.nl/nl/publicaties/de-leesmotivatie-van-nederlandse-kinderen-en-jongeren?_ga=2.51445422.625633809.1544197506-1898590386.1505647970
3) Bron: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/16211/Chapter3.pdf?sequence=8

Kwart Nederlandse Golf-verkopen in 2018 elektrisch

 

 
  • e-Golf ook in 2019 met slechts 4 procent bijtelling

Volkswagen verkocht in 2018 in Nederland zo’n 9.500 nieuwe Golfs. 23,5 procent van de verkopen kwam voor rekening van de volledige elektrische e-Golf.

Aan de basis van het succes van de elektrische Golf staan niet alleen het hoogstaande comfort en de rijke uitrusting, maar ook de all-inclusive service waarmee Volkswagen elektrisch rijden makkelijker, CO2-neutraal en bereikbaarder maakt dan ooit. De e-Golf heeft een 35,8 kWh sterke batterij en een elektromotor die 100 kW/136 pk levert. Op een volle accu heeft deze volledige elektrische Golf een actieradius tot 230 kilometer*. Met een 40 kW-snellader is hij in 45 minuten voor 80 procent op te laden.

4% bijtelling

De zeer rijk uitgeruste Volkswagen e-Golfis leverbaar vanaf € 39.250** (fiscale waarde). Leasen bij Volkswagen Financial Services is mogelijk vanaf € 579*** per maand. Zakelijke rijders profiteren ook dit jaar van slechts 4 procent bijtelling en kunnen de e-Golf al rijden vanaf€ 50**** netto per maand.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** De vanafprijzen van de e-Golf zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.

*** Genoemd tarief na MIA aftrek, exclusief BTW. Genoemde vanafprijs op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar.**** Fiscale bijtelling gebaseerd op fiscale waarde van 39.250 euro en een inkomstenbelastingpercentage van 38,10%.