Bel direct: 0235714565 

Volkswagen pakt uit op Techno Classica in Essen

 

 
  • Zes recordauto’s, waaronder W12 Nardo, SMVW en Lupo ‘80 Days’, onderstrepen successen van Volkswagen
  • Zeventig jaar Kever Cabriolet: verjaardag met Hebmüller Cabriolet en oudste Karmann Cabriolet
  • Volkswagen-stagiairs voltooien restauratie Type 3 TL in Essen

Volkswagen Classic pakt dit jaar met drie centrale thema’s uit op de Techno Classica, de grootste klassiekerbeurs ter wereld. In het Duitse Essen belicht Volkswagen in hal 4.0 zes recordhouders, de zeventigste verjaardag van de Kever Cabriolet en een traineeproject waarbij stagiairs van Volkswagen de restauratie van een klassieker voltooien.

Recordhouders - legendarische Volkswagen-voertuigen

Volkswagen Classic toont op de Techno Classica zes recordbrekende modellen uit drie decennia die uitblonken in snelheid, uithoudingsvermogen of zuinigheid. Zoals de jongste recordbreker: de Volkswagen W12. Deze volbloed racer behaalde in 2001 tien internationale records op het hogesnelheidscircuit in Nardò (Italië). Het volgende jaar verbeterde het 400 kW/600 pk sterke experimentele voertuig zijn eigen records en behaalde de W12 een nieuw 24-uurs wereldrecord met een gemiddelde snelheid van 322,89 km/u. De records van de W12 zijn nog ongebroken.

De Lupo 3L TDI ‘80 Days’ zette in 2000 een zuinigheidsrecord neer. Onder het motto ‘Around the World in 80 Days’ reden twee Lupo’s 3L TDI in een tachtig dagen durende reis precies 33.333 kilometer door 22 landen. Het gemiddelde verbruik van slechts 2,38 liter per 100 kilometer leverde de auto een plaats op in het Guinness Book of Records als de meest zuinige productieauto ter wereld.

Twee voorserie-modellen van de Corrado G60 reden op het Volkswagen-testterrein in Ehra-Lessien zes klassenrecords bij elkaar. In Essen is een van de 162 kW/220 pk sportcoupés uit 1987 te zien.

Het driewielige prototype SMVW (Volkswagen Ecomobile) behaalde in 1982 met zijn 0,2 kW/0,272 pk aandrijving het wereld-zuinigheidsrecord. Een route van 1.491 kilometer werd op slechts één liter diesel afgelegd.

De Golf I ‘Alaska-Tierra del Fuego’ uit 1974 is een van de oudste productie-Golfs ter wereld. Dit model maakte in oktober 1974 de waarschijnlijk langste proefrit van een nieuw model ooit. Samen met een tweede felgele Golf legde hij 30.517 kilometer af, van Fairbanks (Alaska) naar Ushuaia (Argentinië).

De Volkswagen Kever werd 17 februari 1972 de meest gebouwde auto ter wereld. Om dit productierecord te vieren, bracht Volkswagen zijn eerste speciale editie uit: de Kever 1302 S ‘Weltmeister‘.

 


Summer Forever - 70 jaar Kever Cabriolet

Volkswagen lanceerde in 1949 zijn eerste topless productieversie van de Kever Type 1. Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum presenteert Volkswagen Classic in Essen onder het motto ‘Summer Forever’ enkele uiterst zeldzame modellen: een Karmann Cabriolet (Type 151) uit het eerste productiejaar 1949 en een 1950 Hebmüller Cabriolet (Type 14A), een van de slechts 696 auto's die is gebouwd.

Jeugd op het werk - het traineeproject van Volkswagen

Stagiairs van Volkswagen Osnabrück werken in hal 4.0 aan de restauratie van een Type 3 TL uit 1968, inclusief een motor-upgrade naar Type 4. De ingrijpende restauratie is eind vorig jaar begonnen en moet op de Techno Classica zijn voltooid.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

30.000.000 x Passat

 

 

De 30 miljoenste Volkswagen Passat is een feit. 46 jaar na de productiestart rolde deze week Passat nummer 30.000.000 - een GTE Variant – van de productielijn. Tegelijkertijd noteert de Passat nog een ander record: wereldwijd is het model in zijn segment de bestverkochte middenklasser én zakenauto. 

De Volkswagen Passat is inmiddels 46 jaar in productie en wordt momenteel wereldwijd op drie continenten in tien fabrieken gebouwd voor meer dan 100 markten. Samen met de Golf (35 miljoen) en de Kever/ Beetle (21,5 miljoen) hoort de Passat bij de drie bestverkochte Volkswagen-modellen aller tijden. Afhankelijk van het continent levert Volkswagen de Passat in verschillende uitvoeringen. De achtste generatie Passat wordt dit jaar geïntroduceerd als limousine en een andere carrosserievariant met een nieuwe technische lay-out.

Plug-in hybride met serieuze e-range

De 30 miljoenste Volkswagen Passat is een GTE die is voorzien van een uitgebreide technische update die aanstaande is. Het jubileummodel, met de exterieurkleur Pyrite Silver Metallic, is een plug-in hybride en wordt ingezet als testauto voor de internationale media. De vernieuwde Passat GTE speelt een belangrijke rol binnen het modellengamma. Net als de 30 miljoenste Passat zullen alle toekomstige plug-in hybrides van Volkswagen een groter elektrisch bereik bieden. Momenteel is dat maximaal 55 kilometer volgens de WLTP-testmethode en zo’n 70 kilometer volgens de NEDC. De nieuwe Passat GTE met 160 kW/218 pk voldoet al aan de Euro 6d-emissienorm die geldt vanaf 2021.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Tiguan R-Line Black Style nu in Nederland

 

 
  • Een op de twee Tiguans heeft R-line looks

De Tiguan R-Line Black Style is gearriveerd in Nederland. Zoals zijn naam al doet vermoeden, is deze sportieve SUV van Volkswagen voorzien van fraaie, zwarte R-line styling. Hij is nu te configureren en te bestellen.

R-Line styling is zeer gewild onder Volkswagen-rijders. Veel Nederlanders kiezen bijvoorbeeld voor de rijk uitgeruste Business R-modellen. De sportieve koploper is de Volkswagen Tiguan. Een op de twee Nederlandse Tiguan-kopers kiest voor sportieve R-looks. Volkswagen heeft goed nieuws voor deze liefhebbers. In navolging op zijn grote broer, de Touareg R-Line Black Style, is nu ook de Tiguan te configureren met indrukwekkende, zwarte R-line looks.

 

Exterieur

Het Tiguan R-Line Black Style exterieurpakket bevat onder meer zwarte 19 inch ‘Sebring’ lichtmetalen velgen (zwarte 20 inch Suzuka-velgen tegen meerprijs leverbaar), een zwarte R-Line-dakspoiler, zwarte dakrails, zwarte spiegelkappen en raamlijsten, donker getinte ramen achter, en een R-design bodykit.

Interieur

Het R-Line Black Style exterieurpakket is te combineren met een interieurpakket. Dit pakket bevat onder meer Top-comfortstoelen, ‘Race’ stoffen bekleding, een R-Line sportstuur, een zwarte dakhemel, R-line instaplijsten, R-line vloermatten en aluminium pedalen.

Prijzen

Het R-Line Black Style exterieurpakket is er voor € 2.505 op de Tiguan Highline en voor € 601 op de Tiguan Highline Business R. Het R-Line Black Style in- én exterieurpakket is er voor respectievelijk € 3.303 (Highline) en € 1.211 (Highline Business R). De Tiguan Highline R-Line Black Style is leverbaar vanaf € 44.100 (1.5 TSI DSG 110 kW/150 pk).

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Volkswagen start praktijktests met zelfrijdende auto’s

 

 
  • Eerste test met autonome voertuigen in een grote Duitse stad
  • Speciaal uitgeruste e-Golfs zijn Level 4-autonoom
  • Wat betekenen ‘Level 1 t/m 5’ bij autonoom rijden eigenlijk?
 

Volkswagen Group Research is in Hamburg begonnen met het testen van autonome auto’s (Level 4). De praktijktests vinden plaats op een testtraject van drie kilometer lang en worden uitgevoerd met vijf speciale e-Golfs. Ze zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. De resultaten van de tests worden door Volkswagen Group Research gebruikt voor diverse onderzoeksprojecten op het gebied van autonoom rijden.

Momenteel wordt er in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.

De kracht van 15 laptops

De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.

De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is.

 

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

De vijf niveaus van autonoom rijden

Level 1 – AssistentieDe auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.

Level 2 – Gedeeltelijk autonoomDe auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.

Level 3 – Semi-autonoomDe auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.

Level 4 – Verregaand autonoomDe auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.

Level 5 – Volledig autonoomDe auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Volkswagen Passat nu ook als 1.6 TDI met DSG-automaat

 

 
  • Soepele en zuinige 1.6 TDI DSG ideaal voor veelrijders
  • Ook als luxe Comfortline Business en Highline Business R
  • Nu te configureren vanaf € 39.665*, bijtelling vanaf € 270 per maand**

Volkswagen levert de Passat en Passat Variant nu ook met de 88 kW/120 pk sterke 1.6 TDI DSG. Met deze aandrijflijn en de populaire Comfortline Business- en Highline Business R-uitvoeringen is de Passat nu nog aantrekkelijker voor zakelijke veelrijders. De sterke en zuinige Passat 1.6 TDI met DSG-automaat is er vanaf € 39.665* en de rijders profiteren van een aantrekkelijk lage bijtelling.

De Passat en Passat Variant 1.6 TDI DSG zijn er ook als luxe Comfortline Business en Highline Business R. De Comfortline Business is onder meer voorzien van 16 inch lichtmetalen Aragon-velgen, LED-achterlichten, LED Plus-koplampen, adaptieve cruise control, een elektrisch te openen achterklep met sensorsturing en een Executive-pakket, inclusief navigatie, alarm, digitale radio-ontvangst (DAB+) en de Mijn Volkswagen App Module.

Luxe en looks

De Passat 1.6 TDI DSG Highline Business R biedt een flinke dosis extra luxe én sportieve looks. Deze top-uitvoering biedt boven de Comfortline Business niet alleen R-Line styling en 17-inch lichtmetalen Salvador-velgen, maar ook een sportief R-line interieur met in Nappa-leder uitgevoerd meubilair. Ook standaard zijn Volkswagen’s Active Info Display (digitaal instrumentenpaneel), verwarmde Top-comfortstoelen vóór en verwarmde voorruit.

De Volkswagen Passat en Passat Variant 1.6 TDI DSG zijn nu te configureren vanaf € 39.665* (€ 270 euro bijtelling per maand**) en te bestellen bij de Volkswagen-dealer. De Comfortline Business is er vanaf € 40.850 en de Highline Business R vanaf € 44.430.

 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*) Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.

**) Genoemde fiscale bijtelling gebaseerd op fiscale waarde van € 39.665 en een inkomstenbelastingpercentage van 40,85%.